Lokakuu: Kuukauden myyntitykki

Pian on taas se aika vuodesta kun uudet smurffit saavat kauan odottamansa haalarit. Tämä onni ei kuitenkaan tule täysin ilmaiseksi sillä perinteisiin kuuluu, että smurffit hankkivat haalareihinsa tulevat mainokset itse. Mitä enemmän mainoksia saadaan myytyä, sitä halvemmaksi haalarit tulevat. Eniten rahaa kerännyttä smurffiryhmää odottaa lisäksi ilmainen saunanvuokraus sekä 300 euron tarjoilut!

Haluammekin tässä vaiheessa nostaa esiin Jutta Töytärin, joka onnistui keräämään haalarimainosten avulla enemmän rahaa kuin yksikään muu smurffi, ja joka näin ollen siivitti ryhmänsä voittoon. Päätimme selvittää, miten Jutta tässä oikein onnistui.

Miten sait yritykset kiinnostumaan haalarimainoksista?
-Tärkeintä minusta oli ottaa yhteyttä yrityksiin, joille koin mainoksesta olevan hyötyä. Siksi lähestyin yrityksiä jotka toimivat pääsääntöisesti Tampereen alueella sekä yrityksiä, jotka voisivat saada opiskelijoista potentiaalisia asiakkaita tai jopa työntekijöitä. Kerroin yrityksille mitä hyötyä mainoksesta heille olisi. Kerroin Boomin olevan yksi Suomen aktiivisimmista opiskelijajärjestöistä ja että järjestämme esimerkiksi Hämeenkadun appron, niinpä mainos takaisi yritykselle runsaasti näkyvyyttä. Minusta oli myös tärkeää ottaa kontakti yrityksiin henkilökohtaisesti soittamalla, sillä sähköpostit jäävät helposti lukematta.

Mistä myyntitaitosi kumpuavat?
-Olen yrittäjäperheestä, joten olen lapsesta saakka ollut vanhempieni mukana yritystoiminnassa. Myynti hommat ovat siis ainakin joltain osin tulleet tutuksi. En kuitenkaan koe, että myyntitaitoni olisivat erityisen hyvät. Otinkin haalarimainosten myymisen haasteena kehittää niitä, vaikkakin alussa tärkein motivoija oli tietysti voittaa bileet meidän tutorryhmälle. Myyntimenestykseni johtui enemminkin aktiivisuudesta. Soitin lukuisiin yrityksiin, joista suurin osa vastasi kieltävästi. En kuitenkaan antanut tämän lannistaa, vaan jatkoin soittelua. Lopulta sain muutamia yrityksiä kiinnostumaan.

Mitkä ovat mielestäsi myyjän tärkeimpiä ominaisuuksia?
-Haalarimainoksia myydessäni koin, että oli tärkeää asettua asiakkaan asemaan ja ymmärtää mitä he haluavat. Mielestäni hyvä myyjä osaa myös kommunikoida asiakkaille. Tärkeää on tuoda oma asia esille selkeästi, mutta samalla olla avoin ja ystävällinen. Näin voi luoda asiakkaaseen aidon suhteen. Tietysti on osattava tehdä myös kauppaa. Haalarimainosten kanssa tämä onnistui esimerkiksi painottamalla mainosten tuomaa näkyvyyttä. Tarjosin yrityksille erihintaisia mainoksia riippuen niiden paikasta haalareissa sekä niiden väristä, niinpä yritys pystyi itse valitsemaan heille parhaiten sopivan vaihtoehdon. Tietysti jo aikaisemmin mainitsemastani aktiivisuudesta on hyötyä. Kun jaksaa yrittää periksiantamattomasti, kyllä joku lopulta lähtee mukaan.

Mistä Boomissa puhutaan just nyt? Nostamme pinnalla olleen asian esiin kuukausittain Boomin blogissa.

Jaa Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Leave a Comment

Bot check * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.