Boomiblogs: Moderni ihminen – puhelimen orja?

Kirjoittanut: Lassi Viljakainen

Otsikko sen jo melko hyvin tiivistää: puhelin on lähes erottamaton osa arkeamme. Tämähän nyt ei sinänsä tule varmastikaan kenellekään suurena yllätyksenä. Oletko kuitenkaan ikinä pysähtynyt miettimään, kuinka suuri osa päivästäsi kuluu puhelin kourassa? Päätin reilun viikon ajan mitata puhelimeeni lataamallani sovelluksella, kuinka paljon itse käytän puhelinta kyseisen ajanjakson aikana. Tulokset olivat aika karmivia.

     • Yhteiskäyttö viikon aikana: 1 päivä, 7 tuntia ja 31 minuuttia (4,5 tuntia päivässä)
     • Puhelimen näytön käynnistyskerrat päivässä: 131 kertaa (7,3 minuutin välein hereillä ollessa)
      • Sosiaalisen median ja viihdesovellusten (Netflix, Youtube ym.) käyttö: 98 minuuttia päivässä

Jos yllä olevat luvut pukee jotenkin ymmärrettävään muotoon, käytän puhelinta kokonaiset 68 päivää vuodessa! Miltei viidesosa vuodestani kuluu siis puhelin kourassa. Tästä päästäänkin itse blogitekstini aiheeseen – onko tälle asialle mahdollista tehdä ja jos on, niin mitä?

Kävin muutamia viikkoja takaperin kävelemässä Kaupin luontopoluilla, jotka ovat oikeasti mainio paikka nollata ajatuksia ja saada hetki omaa aikaa. Hetken käveltyä havahduin seisomasta keskellä metsää Facebookkia selaten. En muistanut tarvinneeni mitään erityistä informaatiota puhelimestani, mutta jotenkin se vain ilmestyi käteeni. Päätin tarkkailla tilannetta loppumatkan ajan ja ikäväkseni huomasin hamuilevani puhelinta taskusta heti, kun ajatukset pään sisällä loppuivat hetkellisesti. Yritin keskittyä kaikkeen muuhun, mutta silti tasaisin väliajoin huomasin ajattelevani jälleen tarvitsevani jotain puhelimen syövereistä.

Turhan voimakas kiintymyssuhde puhelimeeni näkyy muutenkin. Koulutöitä tehdessä en voi keskittyä täydellä teholla esimerkiksi artikkelin lukemiseen, jos puhelin on vieressä pöydällä ”tarkkailemassa” minua. Jos puhelin päästää ääniä, on minun aivan pakko tarkistaa, olisiko kyseessä jokin tärkeä viesti. Jo tieto siitä, että puhelin on käden ulottuvilla esimerkiksi taskussani riittää heikentämään keskittymiskykyäni merkittävästi. Puhelimen jättäminen päivän ajaksi kotiinkaan ei nykypäivänä onnistu, sillä puhelimen tavoitettavissa on oltava käytännössä ympäri vuorokauden.

Olen viime aikoina pyrkinyt käymään ihmisten kanssa parempia keskusteluja. En väitä sen olevan helppoa, mutta ainakin se helpottuu, kun ei katso puhelinta jatkuvasti. Harmittavan usein huomaan, että hyviä keskusteluhetkiä olisi tarjolla pitkin päivää, mutta ne kuihtuvat kasaan, kun esimerkiksi koko lounasseurue tuijottaa sanaakaan sanomatta puhelimiaan. Kun kerran päivän aikana on mahdollista käydä keskusteluja kasvotusten, miksi käytämme sen ajan puhelimen selailuun? Koska olemme tottuneet siihen. On helpompaa siirtää keskittyminen puhelimeen kuin yrittää kehittää uusia keskusteluaiheita. Pystyn itsekin myöntämään, että keskustelutaitoni eivät ole kovin häävillä tasolla, vaikka yksinkertaiselle ”mitä sulle kuuluu?”-kysymyksellä saisi ihmeitä aikaan.

En suostu myöntämään olevani addiktoitunut puhelimeeni, sillä pystyn kyllä olemaan ilman sitä esimerkiksi sosiaalisissa illanvietoissa, mutta myönnän puhelimen kuitenkin olevan liian isossa roolissa elämässäni, kuten aiemmin esittelemäni tilastot kertovat. Olen suuri ”lifehackien” ystävä, vaikka en yleensä niistä juuri mitään onnistu ottamaan käyttöön elämässäni. Ne kuitenkin tarjoavat enemmän tai vähemmän hyviä työkaluja elämänmuutokseen lyhyellä aikavälillä. Nopean googlauksen ensimmäinen osuma tuotti seuraavia ohjeita puhelinaddiktion helpottamiseksi:

1. Päivän ensimmäiset 30 minuuttia
Pyhitä herätessäsi ensimmäinen puolituntinen esimerkiksi aamupalan tekemiseen, suihkussa käymiseen, meditoimiseen ja esimerkiksi ulkoiluun. Toisin sanoen mihin tahansa muuhun kuin elektroniikkaan. Somen ehdit tarkastamaan esimerkiksi matkalla töihin tai yliopistolle.

2. Pidä päivän aikana puhelinvapaita hetkiä
Vietä ainakin kaksi tuntia päivästä ilman puhelinta. Jokaisella meistä on päivän aikana tehokkaampia ja tehottomampia hetkiä. Käytä tehokkaat hetket oikeasti tärkeisiin asioihin.

3. ”Get real”
Kun olet vaikkapa lounaalla tai viettämässä iltaa ystävien kanssa, keskity heihin ja unohda puhelin hetkeksi. Kaveriporukassa kannattaa esimerkiksi yhdessä sopia, että seuraavaan tuntiin yksikään ei katso puhelintaan. Tulette huomaamaan, että keskustelun taso on hiukkasen parempi. ;)

4. Älä menetä yöunia puhelimen takia
Kuinka monta kertaa olet havahtunut illalla sängyssä siihen, että olet selannut puhelinta enemmän tai vähemmän päämäärättömästi? Lyhentyneiden yöunien lisäksi puhelimen valo heikentää myös unenlaatua. Joskus on tietenkin vaikeaa esimerkiksi lopettaa juttelua jonkun erityisen ihmisen kanssa, mutta seuraavana päivänä on mukavampaa jatkaa juttua, kun on iloisella tuulella hyvin nukutun yön jälkeen.

Tämän blogitekstin tarkoituksena ei missään nimessä ollut tuomita puhelimia ja sosiaalista mediaa, vaan lähinnä herättää sinua ajattelemaan, kuinka paljon haluat uhrata elämääsi muoviselle möhkäleelle. Haastan sinua jatkossa keskittymään ympärillä oleviin ihmisiin puhelimien sijaan katsomalla heitä silmiin ja tuottamalla puhetta suustasi. Yliopisto tarjoaa oivan ympäristön tutustua monenlaisiin ihmisiin ja oppimaan uusia asioita ympärillä olevilta ihmisiltä. Seuraavan kerran, kun näet ystäviäsi, kysy mitä heille kuuluu ja keskustelun edetessä selvitä, mitkä asiat ovat heille oikeasti tärkeitä elämässä. Opit varmasti uutta monesta tutusta ihmisestä.

Lopuksi vielä hieman ajateltavaa TED-puheiden muodossa:

Celeste Headlee – 10 ways to have a better conversation
(https://www.ted.com/talks/celeste_headlee_10_ways_to_have_a_better_conversation)

Julian Treasure – 5 ways to listen better
(https://www.ted.com/talks/julian_treasure_5_ways_to_listen_better)

P.S. Jos sinusta tuntuu, että mikään ylläolevista vinkeistä ei auta, kokeile jättää puhelin päiväksi kotiin. (Kannattaa valita sellainen päivä, jolloin ei varmasti tarvitse puhelinta edes tärkeiden asioiden hoitamiseen.)

Jaa Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Leave a Comment

Bot check * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.